Перейти к публикации

СUE от Cadillac. Плюсы\минусы. Восторги\плевки. Вопросы\ответы.


AleMar

Рекомендованные сообщения

Это был самый длительный шиномонтаж в моей жизни: с 9:00 до 16:00! [censored!]

Ну окей, еще выполнили предписание отзывной акции по "контрагайке в заднем мосту", а всё остальное время ушло на попытку решения проблемы с dvd. Случай признали гарантийным, на деньги не разводили. Повлияло ли моё настойчивое и, к слову, неудовлетворённое желание попасть в рем.зону или не повлияло — не знаю. Но именно после его изъявления было озвучено решение о гарантийности случая. Однако нужной детали (самого двд-плеера) ни у дилера, ни на центральном складе не оказалось. Теперь ждать месяц-другой.

 

P.S. Ну хоть сезонным хранением резины воспользовался.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 1 месяц спустя...

Information Technology Информация из чего состоит cue только на английском может кто почерпает что для себя.

Bosch NG1.1 HMI Teardown

 

IHS Electronics & Media

22 April 2013

 

Sponsored by

 

Overall Significance

 

This teardown is of a Bosch NG1.1 HMI (Human Machine Interface) Unit - which is built specifically for GM and is the heart of CUE (Cadillac User Experience) infotainment system. The HMI provides processing power and a full set of connectivity interfaces behind the CUE. According to IHS Automotive practice, HMI is the central purpose and mission behind Cadillac CUE. GM began working on this new platform in 2008 and had incredible foresight throughout to predict and implement technology strategies to develop what could now be considered (at least on paper and in pre-production demonstration) the a new benchmark for infotainment HMI.

 

GM first announced CUE in 2011 with the previous generation Bosch NG1.0 HMI and debuted on the Cadillac XTS and ATS sedans and SRX crossover. The device analyzed in this teardown report appears to be the second generation - NG1.1. Indeed, as of now, NG2.0 also exists and is believed to be the latest HMI version. While CUE is exclusively Cadillac only, other subsystems, such as the Bosch HMI units, can be shared amount various GM's platforms. According to IHS Automotive research, Opel Astra and Insignia are due to featuring the HMI next year in Europe. In the US, the new Impala, Silverado and Sierra and some other GM models will also feature the HMI. In addition, we believe that GM's counterpart in Korea is also getting it but specific models are unknown.

 

Feature / Design Significance

 

The Bosch NG1.1 HMI features a 400MHz ARM11 Tri-Core SoC from Renesas which, on top of its processing power, includes a Display Controller, Video ADC, MOST PHY and other interface functions such as DVD/HDD, USB and SD Card control. Wireless connectivity is supported by Alps BT/WLAN module containing a CSR BlueCore6 V2.1+EDR chip and a CSR6026 802.11b/g/n. This unit is a navigation version which come with 32GB storage in the form of Micron's eMMC NAND flash instead of a hard drive typically. In fact, this is the first time we see eMMC in place of HDD in automotive teardown we have performed.

 

Overall design is simple and well integrated relative to other automotive infotainment system we have seen where multiple MCUs/processors would be presented. One can even think of it as a tablet PC - basically a central application processor + storage NAND + module or discrete ICs for different communication options such as WiFi, BT.

 

Bosch NG1.1 HMI Main Image

Bosch NG1.1 HMI Main Image

 

Target Market

General Motor

 

The device is believed to be exclusively built for GM

 

Released

 

Unknown

 

Bosch NG1.0 was probably released in 2012 when CUE was first debuted. No information is found for the NG1.1

 

Bosch NG1.1 HMI - Main PCB Top

Bosch NG1.1 HMI - Main PCB Top

 

Pricing and Availability

Not Available

 

As an OEM to OEM unit - pricing cannot be determined.

 

Available to GM only

 

Volume Estimations

 

1,000,000 Total Units

4 Total Years

 

For the purposes of this teardown analysis, we have assumed an Annual Production Volume of 1000000 units and a Product Lifetime Volume of 4 year(s).

 

Teardown volume and production assumptions are primarily used for our cost analysis in terms of amortized NRE and tooling costs, especially for custom components specific to the model being analyzed (mechanical components especially). Unless assumed volumes are different by an order of magnitude, minor changes in volume (say 1 million vs. 2) rarely have a large net effect on our final analysis because of this.

 

Bosch NG1.1 HMI - Main PCB Bottom

Bosch NG1.1 HMI - Main PCB Bottom

 

Market Performance

According to IHS's 'Automotive Research Q3 2012 Market Brief - HMI', the availability of HMI has grown more in North America than any other region. Note that the HMI referred here is the actual user interface, such as Instrument Cluster Displays (ICD), Front Seat Displays, Touch Screens and Voice Recognition. The Bosch NG1.1 HMI is a device that supports these functions/features.

 

North America - HMI availabilty growth outpaced all other region. Center stack configuration is available in approximately 89% of new vehicles

 

Europe - Steady growth rate. Approximately 77% of new vehicles are equipped with front seat displays

 

APAC - Lowest availabilty compare to the rest of the world. Korea is the only country where the availability is growing rapidly.

 

For more detail information, please consult IHS Automotive.

 

Bosch NG1.1 HMI Cost Analysis

Bosch NG1.1 HMI Cost Analysis

 

Cost Notes

One of our goals with this analysis was to clarify, at the component level, which components could be clearly identified as having some sort of special specifications, whether it is AEQ certifications, extend temperature ranges, etc. we have added a column in the bill of materials analysis to flag how each component was identified before pricing was performed. All components are categorized into 4 categories: those which can either positively be identified as either having 'special' requirements, or not, and those which we assumed to have special requirements or not. Some components fall into the 'not applicable' or 'none of the above' categories - such as mechanical components which should not be affected by such requirements, and have cost drivers that are different from typical electronic components.

 

There can be a high degree of differentiation between consumer grade and automotive, or 'high spec' parts, and despite performing this nuanced pricing exercise to the best of our ability - there can still be a high degree of pricing variability in such components, which makes accuracy in estimating a greater challenge in such exercises. Every component and category of component will have different 'adders' or multipliers that will vary from product to product and manufacturer to manufacturer.

 

Total BOM: $129.51

Top Cost Drivers below: $95.92

% of Total BOM 74%

 

Main Cost Drivers below

 

Micron Technology N2M400JDB341A Flash - eMMC NAND, 32GB- (Qty: 1)

Renesas uPD35003-LN6 SoC - Tri-Core ARM11, 400MHz, w/ 2D/3D Graphics Functions & Peripherals Support- (Qty: 1)

Alps Electric UGKZ2-201A Bluetooth / WLAN Module - Bluetooth V2.1+EDR, IEEE 802.11b/g/n, Automotive- (Qty: 1)

Micron Technology MT41J512M8RA-15E AIT:D SDRAM - DDR3-1333, 4Gb, 1.5V- (Qty: 2)

Epson AP-6110LR Inertial Sensor - 6-Dof, 3-Axis Gyroscope Plus 3-Axis Accelerometer, Analog Output- (Qty: 1)

6-Layer - FR4, Lead-Free- (Qty: 1)

Spansion S29GL512S100DHA02 Flash - NOR, 512Mb, 100ns, 65nm- (Qty: 1)

SMSC OS81092AM MOST Bus Controller - 50 Mbps, Automotive- (Qty: 1)

Texas Instruments DS90UR905QSQ Serializer - FPD-Link II, 24-Bit Color, Up to 65MHz, Automotive- (Qty: 1)

Ebmpapst 412F Series Fan - DC Brushless, 12VDC, 57mA, w/ Integral 2-Wire Harness, 2-Position Pin Socket Connector & Rubber Mounting Boot- (Qty: 1)

 

Not Included in Analysis

 

The total materials and manufacturing costs reported in this analysis reflect ONLY the direct materials cost (from component vendors and assorted EMS providers), AND manufacturing with basic test. Not included in this analysis are costs above and beyond the material manufacture of the core device itself - cost of intellectual property, royalties and licensing fees (those not already included into the per component price), software, software loading and test, shipping, logistics marketing and other channel costs including not only EMS provider and the OEM's margin, but that of other resellers. Our cost analysis is meant to focus on those costs incurred in the manufacture of the core device and exceptionally in some circumstances the packaging and literature as well.

 

We do provide an Excel tab 'Overall Costs' where a user can enter their known pre and post production costs to build a per unit cost reflective of theirs actual expenditures.

 

Manufacturing Notes

 

Based on research, it appears that Bosch produces this NG1.1 HMI in Malaysia. No labels or markings are found regarding the COO on the device

 

Country of Origin

 

For the purposes of this analysis, we are assuming the following country(ies) of origin for each level of assembly, based on a combination of 'Made In' markings, and/or assumptions based on our knowledge of such equipment.

 

Main PCB - Malaysia

Other - Enclosures / Final Assembly - Malaysia

 

Country of origin assumptions relate directly to the associated cost of manufacturing, where calculated by iSuppli. In the cases of 'finished' sub-assemblies (such as TBD), we do not calculate internal manufacturing costs, but rather assess the market price of the finished product in which case country of origin assumptions may or may not have a direct effect on pricing.

 

Labor rates are applied directly only to hand inserted components and systems in our bill of materials, and although regional assumptions do, these new rates do not have a direct effect on our modeled calculations of placement costs for automated SMD assembly lines. ?Auto" inserted components (such as SMT components) placement costs are calculated by an iSuppli algorithm which allocates a cost per component based on the size and pincount of the device. This calculation is affected by country or region of origin as well.

 

Design Complexity

 

Component counts by assembly and the number of assembly are indicators of design complexity and efficiency.

 

Component Qty: 1183 - Main PCB

Component Qty: 9 - Other - Enclosures / Final Assembly

Component Qty: 1192 - Grand Total

 

The total component count of the Bosch NG1.1 is 1192. Overall it is a simple design - only one main PCB with metal shieldings in a plastic 'box'. The closest devices that we have performed teardown on are the Ford Sync and the Ford Sync2, both have a component count of ~980. However, the BT/WLAN Module in the Ford is not broken out into separate line items and it would have been estimated to push the Ford's count to ~1100.

 

Component count is usually an indication of design/manufacturing complexity when compared to other similar devices. Overall, this is a simple design both mechanically and electronically.

 

Component counts have a direct bearing on the overall manufacturing cycle times and costs, and also can increase or decrease overall yields and re-work. Our calculations of manufacturing costs factor counts and more qualitative complexities in the design.

 

Design Notes

 

As mentioned above, overall design is relatively simple and there is not much surprise in terms of key players in different slots. The device is designed around the Renesas SoC, Micron 32GB eMMC storage NAND and Alps BT/WLAN module.

 

The Renesas uPD35003-LN6 SoC is also called EC-4255 and is a mid-range SoC for infotainment applications. We have seen many Renesas supplied ICs in this slot, particularly in devices from Japanese OEMs. Also, Freescale and TI are also among the common players in this slot.

 

Micron supplies the eMMC and this is the first time we see eMMC in place of HDD or a SD card. The storage is mainly for navigation (map) use and is probably not user accessible.

 

Alps and Mitsumi are pretty common in supplying modular solutions to the automotive industry

 

One interesting component is the Epson AP6110 6-DoF MEMS Motion Sensor. In typical HMI applications, it is not requird to have a 6-D sensor. Most of the time those extra dimensions are for safety features such as roll detection which would not reside in the HMI module.

 

Bosch NG1.1 HMI - Disassembly View 1

Bosch NG1.1 HMI - Disassembly View 1

 

 

 

By posting a comment you confirm that you have read and accept our Posting Rules and our Terms of Use of this site.

 

0 comments

Livefyre

Sign in2

 

 

Post comment as...

Newest | Oldest | Top Comments

 

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Вообще как я понимаю обновления куе для пользователей официально через дилеров не предусмотрено даже в Штатах исходя из их форума.то есть с какой версией купил с той и будешь ездить обновлять или самостоятельно как сделал один пользователь у него была версия куе без навигации с HMI 1.1 от 12 или 13 года. Он купил модуль HMI 2.0 от 14 года со всеми его фишками антену GPS провод для соединения модуля и антенны сделал все сам пошагово описал и теперь доволен у него помимо навигации дополнительно появилось отправка прием смс еще какието вкусности. У нас такой вариант не возможен амер. модули вряд ли обучены русскому. Даже если дилер меняет модуль HMI по гарантии они все равно пришивают новому старый функционал соответствуещего года. Интересно чем отличаются у нас и отличаются ли версии куе 13 и14 годов.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

"у меня "фефект " речи навигация ни разу не нашла запрашиваемую улицу и у дилера обновлений нет."

 

в моем случае при поиске в режиме "по адресу" тоже самое.

НО: если задать адрес в режиме пересечения улиц - распознавание отличное. Напрашивается вывод, что возможно присутствует глюк не в качестве распознавания в целом, а в корректном разборе фраз (и пауз) в режиме указания полного адреса. А еще подозрение, что в режиме пересечения улиц авто корректно ищет улицы пользуюсь локальной базой города, а в случае произнесения адреса путем "улица, дом, город" - настойчиво использует ВСЮ базу улиц страны, где слишком много совпадений/похожих произношений/прочий "шум", мешающий однозначному выбору улицы и дома.

 

звонки по имени контактов - распознает.

 

Сервис-манагер при продаже авто даже сразу озвучил возможное будущее обращение в сервис по поводу навигации: "народ обращается с проблемой.. у кого-то распознает, у кого-то нет.. как будто от тембра голоса зависит". И решения нет.

 

UPDATE:

 

10-балловые пробки в последние дни в столице дают возможность хорошенько потестить кую :)

 

И так, поговорив с мащиной еще пару часов удалось выяснить, что...

- все таки куя весьма неплохо распозает указание адреса (в режиме адрес), если произносить по шаблону: "название улицы", слово "улица, бульвар, проспект", "номер дома" (не произносить слово "дом"!), "название города". Пример: бауманская_улица_4_москва. Произнести первым слово "улица" - уже будут ошибки, произнести слово "дом" - тоже будут ошибки.

Я очень удивлен, как по такому шаблону сразу все мои указания адреса достоверно опознаются.

- адрес по перекрестку - без проблем, т.к. куя дополнительно просит назвать город;

- адрес по имени контакта - если в контакте он присутствует и более-менее соотвествует шаблону, то все ок;

- голосовое управление телефонном - хорошо и лучше, чем было до куи;

- смс: приходящие на телефон СМС показывает оповещением на куе (правда предпросмотр сообщения в кракозябрах), но если сообщение открыть полностью, то отображается корректно и его можно прослушать, на русском. Интересная фича. Ах как жаль, что только СМС! Вацап, виберы, почта.. социалки.. как бы было здорово тоже их смотреть :) На смс можно ответить заготовками (настраиваемыми, типа "я за рулем") или же позвонить в ответ абоненту.

 

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

А надиктовывать смс- и отправлять нельзя? Да важно еще и произносить слова так как они звучат в шаблоне если япроизношу "отец" ударение на второй слог куе не соединяет если произнести "отиц" ударение на первый слог то моментально соеденит

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

А надиктовывать смс- и отправлять нельзя?

 

Надиктовки нет. Куя ведь в первую очередь понимает команды, во вторую - то, что знает как озвучить (например контакты, улицы). А для speech-to-text ей надо добавить мощностей гугла/яндекса :)

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 1 месяц спустя...
  • 2 недели спустя...

Пропало голосовое управление. При нажатии кнопки (активации голосового управления) лишь секундная звуковая пауза и всё! Обращение к голосовому управлению с экрана даёт такой же эффект (т.е. проблема не в кнопке на руле). Все остальные функции работают (в том числе и голосовое ведение по маршруту, и разговор по телефону). Перелопатил все настройки, думал что случайно где-то отключил, но все включено. Полдня просидел сегодня у дилера - никакого результата. Причину не обнаружили. В понедельник поеду опять, будет смотреть другой мастер. Может быть кто-то сталкивался с такой проблемой?

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

В декабре месяце устраняли такую же проблему.

В первый день (записывался на субботу) ни чего не сделали. Объяснили проблемой по связи с головным сервером GM. Через три дня был вызван звонком и СМС. Переустановили ПО на мафоне и вуаля-все работает. Денег не брали. Машина покупалась и обслуживается в АвтоСити. Приемщик говорил что у них это третий случай, включая тестдрайвовский SRX. Так что они знают рещение. Удачи.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

В декабре месяце устраняли такую же проблему.

В первый день (записывался на субботу) ни чего не сделали. Объяснили проблемой по связи с головным сервером GM. Через три дня был вызван звонком и СМС. Переустановили ПО на мафоне и вуаля-все работает. Денег не брали. Машина покупалась и обслуживается в АвтоСити. Приемщик говорил что у них это третий случай, включая тестдрайвовский SRX. Так что они знают рещение. Удачи.

Спасибо за совет! Именно так и поступил! В Трейд Инвесте на Повелецкой сегодня ребята получили от GM файл с новой прошивкой, перепрошили и всё заработало :)

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 7 месяцев спустя...
http://www.edmunds.com/car-news/2016-cadillacs-to-feature-standard-apple-carplay.html?SID=ieoc6v0hbq001je4001ol&kw=flexibletexttool&PID=6148878&AID=10364102&mktid=cj260233&mktcat=affiliates  Ссылка на сайт о куе 2016 года. Apple-carplay будет как часть куе почти на всех моделях Кадиллака кроме СРХ.
Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Я начала читать инструкцию по CUE сегодня. Не все описанное в англоязычном мануале нашла, например приложения "APPS", которые на ворой странице должны быть. У всех так? Это куцая версия для РФ?

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Вот нашел в оф. инструкции для АТС Apps

If equipped, this feature is available

through the Apps icon on the radio

Home Page. Downloading and

using Apps requires

a Bluetooth Internet connection as

part of a smartphone or other mobile

device data service plan. On most

smartphones, activation is in the

device’s Settings menu under

Mobile Network Sharing, Personal

Hotspot, Mobile Hotspot, Bluetooth

Tethering, or similar. After activation

of the hotspot on the smartphone,

complete the Bluetooth pairing

process using the Phone icon on

the radio Home Page. After pairing

the phone, press the Apps icon on

the radio Home Page. Follow the

prompts to configure the Internet

connection and set up an account.

See www.cadillac.com/cue (U.S.) or

www.cue.cadillac.ca (Canada).

Settings

Press the SETTINGS icon to display

the Settings menu. See Settings on

page 118.

Energy (If Equipped)

Press the ENERGY leaf icon to

display energy flow on the hybrid

vehicle. See the owner manual.

Pandora (If Equipped)

Press the PANDORA icon to begin

Pandora®. See Pandora Internet

R2015- насколько я понял это аппс для смартфонов а аппс для программ самого авто не предусмотрен ни у нас  ни  у них.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Спасибо, Валерий!

На днях попробую еще раз сделать пару (я пока дошла только до момента активации раздачи интернета со смартфона). По результатам отпишусь!

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 1 год спустя...

Решил освежить тему. По вопросам прошивки. По началу GM нагло соврав обещал безудержно обновлять CUE. Но скромно умолчал, что к стартовому железу это никак не относится и в полной мере будет возможно только на авто 16 года и далее. http://gmauthority.com/blog/2015/05/2016-model-year-cadillacs-to-receive-substantial-cue-update/

 

Апгрейдиться возможно только китайскими поделками типа: https://ligazvuka.ru/search/?query=CF-V-FS-CAD-CUE

 

Жаль. CUE живет уже четвертый год, а решений ну совсем мало...Уж скоро продавать.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 5 месяцев спустя...

Господа! А как дружит КУЯ  с блютусом стандарта 5.0? К примеру на Самсунге S8 такой. Или по-другому. Как Самсунг S8 коннектится с КУЕй 13-го года???

Всем спасибо!

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Присоединяйтесь к обсуждению

Вы можете опубликовать сообщение сейчас, а зарегистрироваться позже. Если у вас есть аккаунт, войдите в него для написания от своего имени.

Гость
Ответить в тему...

×   Вставлено в виде отформатированного текста.   Вставить в виде обычного текста

  Разрешено не более 75 эмодзи.

×   Ваша ссылка была автоматически встроена.   Отобразить как ссылку

×   Ваш предыдущий контент был восстановлен.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставить изображения напрямую. Загрузите или вставьте изображения по ссылке.

×
×
  • Создать...